Bozsik Tamara: Az implikatúra mint az agresszió eszköze Facebook-kommentekben. Jelentés és Nyelvhasználat 12/1

A Jelentés és Nyelvhasználat, a Pragmatika Centrum és az SZTE Általános Nyelvészeti Tanszék online folyóirata megjelentette

Bozsik Tamara

Az implikatúra mint az agresszió eszköze Facebook-kommentekben

című tanulmányát.

Jelentés és Nyelvhasználat 12/1 (2025)

Jelen tanulmány a verbális agresszió megnyilvánulási formáit vizsgálja politikai tartalmú cikkek alatti Facebook-kommentekben, kifejezetten az implikatúrá­val való megvalósulásokra fektetve a hangsúlyt. A tanulmány folytatása egy korábbi tanulmánynak (Bozsik 2023), ahol a szerző a prozódia írásbeli he­lyettesítését és a jelentésalkotást vizsgálta, szintén politikai tartalmú cikkek alatti Facebook-kommentekben. A tanulmány a korábbi tanulmányban meg­határozott elv szerint a befogadói oldalról közelít a kommentek elemzéséhez, továbbá saját gyűjtésű korpuszt használ. Jelen kutatás Grice (1975) implika­túra-modelljét veszi alapul, azonban kiegészíti azt más megközelítésekkel is, ezzel kialakítva egy komplex elemzési keretet. A tanulmány mintaelemzéssel mutatja be, hogyan jelenik meg a verbális agresszió implikatúra segítségével a kommentekben. Továbbá néhány lehetséges választ nyújt arra, hogy milyen motivációk és célok húzódhatnak meg az implikatúrával kifejezett verbális agresszió használata mögött.

Kulcsszavak: verbális agresszió, Facebook-kommentek, politika, implikatúra

Szili Katalin:A tartálytól a felületig. Jelentés és Nyelvhasználat 12/1

A Jelentés és Nyelvhasználat, a Pragmatika Centrum és az SZTE Általános Nyelvészeti Tanszék online folyóirata megjelentette

Szili Katalin

A tartálytól a felületig. Metaforizációs folyamatok a be- igekötős igék jelentéshálójának kialakulásában

című tanulmányát.

Jelentés és Nyelvhasználat 12/1 (2025)

Jelen dolgozat a be- igekötős igék szemantikai hálójának kohézióját biztosító, valamint a jelentéskiterjesztéseket meghatározó tényezőnek a bekerülés szerves részét képező célhelyek absztrahálódását, metaforizációját tekinti. Ennek megfelelően a be- igekötős igék valós és metaforikus funkciócsoportokra bontott szemantikai hálóján keresztül tárja fel a célhelyek – mint a TARTÁLY metafora céltartományainak – megjelenési módjait, illetve a be- irányhoz köthető képiséma-metaforák jelentésképző szerepét. Az új jelentésháló tagjai: valós és metaforikus tartályszerű helyek (I. csoport); a TEST TARTÁLY ontológiai metafora körébe tartozó testek (II. csoport); testfelületek (III. csoport). A konstrukciós megközelítés azt bizonyítja, hogy az eredeti irányjelentés módosulásai kölcsönhatásban vannak a célt, illetve a mozgást végző trajektort érintő, az igekötős ige szintaktikai konstrukcióiban tetten érhető átalakulásokkal.

Kulcsszavak: metaforizáció, képiséma-metafora, tartály, trajektor, cél

Workshop a lírai szövegek oktatásának korpuszalapú és kreatív-produktív módszereiről

Időpont: 2025. június 5. csütörtök, 14–17 óra
Helyszín: ELTE BTK, Múzeum krt. 4/A, Gombocz-terem (A/047)
Szervező: ELTE DiAGram Stíluskutató csoport
Partnerek: Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport, ELTE Tanárképző Központ

A workshop az ELTE DiAGram Stíluskutató csoport NKFIH K 137659 A személyjelölés konstrukcióinak korpuszalapú, kognitív poétikai vizsgálata című pályázatának munkájához kapcsolódva a kutatási program eredményeinek oktatási célú felhasználására törekszik. Célja a líra műfaji sajátosságainak és azok személyjelöléssel összefüggő jellemzőinek gyakorlati feltárása, egyfelől a korpuszalapú poétikai kutatások eredményeinek hasznosításával, másfelől kreatív-produktív szövegátírási és szövegfeldolgozási gyakorlatok alkalmazásával.

Azok a módszertani javaslatok, amelyeket a líraiság oktatásával összefüggésben a workshop bemutatni kíván, a Stíluskutató csoport kutatói (Domonkosi Ágnes, Horváth Péter, Krizsai Fruzsina, Pethő József, Simon Gábor, Sólyom Réka, Tátrai Szilárd) és gyakorló középiskolai tanárok (dr. Molnár Mária, Pálmai Nóra), valamint tanárszakos egyetemisták (Bea Eszter, Csizmár Lili, Dely Dorottya Rita, Dosztály Rózsa, Forrai Fruzsina Babett, Gergely-Szép Kincső, Gulyás Anna, Gyarmati Anna, Jánosi Kincső Mária, Kui Alexandra Lilla, Lévai Lilla Valéria, Módli-Moré Johanna, Novák Bálint András, Pintér Lilla, Tóth András Barnabás, Török Nóra) közötti együttműködések eredményeként fogalmazódnak meg.

Részletek a Workshop weboldalán: https://diagram.elte.hu/content/workshop-a-lirai-szovegek-oktatasanak-korpuszalapu-es-kreativ-produktiv-modszereirol.t.46994

Program

Szófelhő

Újdonságok a szemantikai és pragmatikai kutatásokban

2025. április 25.

Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
Szeged, Egyetem utca 2.
földszint, kari konferenciaterem

A Szegedi Tudományegyetem Általános Nyelvészeti Tanszéke,
a Pragmatika Centrum Országos Kutatóközpont és
a Magyar Nyelvtudományi Társaság Pragmatika Tagozata
konferenciája

Program

Könyvbemutató: Dömötör Éva: Demonstratívumok. Ez és az konstrukciós megközelítésben

MEGHÍVÓ

Szeretettel hívjuk a Gondolat-Jel nyelvészeti sorozat 10. kötetének,

Dömötör Éva: Demonstratívumok. Ez és az konstrukciós megközelítésben

című monográfiájának bemutatójára.
A szerző beszélgetőtársa Krizsai Fruzsina, a kötet szerkesztője.

Időpont: 2025. április 29. 14 óra
Helyszín: HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont
1068 Budapest, Benczúr u. 33. földszinti előadó

Facebook-esemény:
https://www.facebook.com/events/1384165279605612